Det har jeg lært af at lede millennials

Millennials stiller nye krav til lederen. Den overskrift – eller én, der ligner – har du måske set før. Og vil du have dine millennials i dit team til at finde deres flow og blive i det, kan du måske lære noget af de erfaringer, jeg har gjort mig med at lede millennials igennem de seneste tre år.

Jeg er faktisk selv en millennial, for jeg er fra 1986. Så jeg er altså på grænsen mellem Generation X og Millennials og mit egen ”oplæring” på arbejdsmarkedet var på Generation Xs (og de, der er ældre) vilkår. Derfor har det både være lærerigt at komme til at lede jævnaldrende og yngre medarbejdere, ligesom det har gjort det muligt for mig selv at reflektere over forskelle og ligheder mellem generationerne og forme min ledelsesstil ud fra det.

Her er fem pointer, jeg har lært af at lede millennials:

1. De vil gerne ledes

Millennials performer bedst, når der er en retning og en strategi; de vil gerne vide, hvilken sammenhæng, deres indsats indgår i og hvilke mål, deres opgaveløsning skal hjælpe med at indfri. Det stiller selvfølgelig krav til lederen om, at der er en strategisk hensigt med det, de laver, men også at der er en transparens og aktiv kommunikation. Og også gerne deadlines og en projektplan, der visualiserer det for dem. Er disse elementer fraværende, skal lederen forvente, at de efterspørger det.

2. De giver og vil have svar med det samme

I en hverdag, hvor Slack gør vores professionelle dialog til en chat, forventer millenials også, at man svarer. Nu. Det gør de selv, og derfor forventer de det samme af deres leder. Det er godt for produktiviteten, hvis man som leder kan leve op til det. Og det gør også, at millennials er ideelle af have som en del af sit team, hvis man vil co-creation uden at sløve sin time-to-market, for med det høje tempo i dialogen kommer også det høje tempo i udviklingen. Det er ikke underligt, at fail-fast er et koncept de yngre medarbejdere ofte introducerer.

millennials er ideelle af have som en del af sit team, hvis man vil co-creation uden at sløve sin time-to-market, for med det høje tempo i dialogen kommer også det høje tempo i udviklingen.

3. De vil gerne have og give feedback

Millennials kan godt tåle at få (konstruktiv) kritik, og de vil også gerne have det, for deres videbegærlighed er stor. Samtidig er de også villige til at dele ud af deres egne holdninger og dele deres ærlige mening – også med chefen. Men det skal ske løbende og i sammenhæng med de projekter eller hændelser, feedbacken skal knytte sig til, og ikke gemmes til en kvartalsvis eller halvårlig 1-to-1.

4. De spiller hinanden (og lederen) bedre

Mit team havde op imod en håndfuld meget forskellige faglige specialer, men lynhurtigt finder millennials ud af, hvordan de kan spille bold med hinanden om faglige spørgsmål – og gør det. Det skaber både interessante faglige debatter, samt åbner muligheden for samarbejde på tværs, og de lærer gerne fra sig til hinanden (og lederen).

5. De er Google-jedis!

Millennials er i kraft af deres alder ikke arbejdsstyrkens mest erfarne deling. Til gengæld kan de google sig til tutorials på det meste, og de ved, hvordan de skal bruge den viden, de får. De er ikke så bange for learning-by-doing, når de får ny software eller nye opgaver serveret, og jeg har selv set dem løse utallige udfordringer ved at google sig til, hvordan andre har løst samme problem.

En mening om “Det har jeg lært af at lede millennials

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s