Vi stoler på mennesker – og vi stoler på mennesker, vi betragter som eksperter, især i B2B. Derfor er ekspertrollen kommercielt interessant at indtage. I nogle virksomheder er den personlige branding den vigtigste kommunikationskanal overhovedet, og det giver god mening. I dette indlæg viser jeg dig, hvorfor dit personlige, professionelle brand er til fordel for både dig og den virksomhed, du arbejder for.
Dit personlige brand eksisterer, uanset om du aktivt arbejder på at styrke det eller ej, for dit personlige brand er dit ry. Det er dét, kollegerne tænker, når de skal løse en opgave sammen med dig, og det er dét, kunderne tænker, når de er på udkig efter en leverandør. Så hvad er dit brand? Udstråler du det, du gerne vil kendes for – også i andres øjne?
Udover at de refleksioner i alle tilfælde er gode at have, er de også kommercielt interessante for både dig, din karriere og den virksomhed, du arbejder for. Det er det, fordi en større og større del af B2B-salget foregår i en research-fase, hvor der ingen kontakt er mellem dig og din potentielle kunde. De gider nemlig først tale med dig, når de er rimeligt sikre på, hvad de vil have, og hvem de vil have det af.
Læs også: Kære salgschef: Outbound er ikke længere gud
Personlig branding er en strategisk salgsaktivitet
Det er derfor, at personlig branding flere steder bliver en stadig større del af salgsarbejdet, og det giver mening at dedikere energi til at være i de potentielle kunders tanker, når produktpræsentationer og content så udmærket kan lægges på en hjemmeside og bygges ind i kampagner; opbygningen af den personlige positionering i forhold til de relevante beslutningstagere bliver sælgerens vigtigste opgave. Og sælgeren? Jamen, det er jo sådan set alle i B2B-virksomheden, for uanset hvilken titel, der står i mailsignaturen, bliver det personlige brand også en del af virksomhedens fortælling.
Der er rigeligt med eksempler på det danske marked, se bare på Martin Thorborg (Dinero m.fl.), Rasmus Houlind (Agillic), Frederikke Antonie Schmidt (Roccamore – der jo i øvrigt er B2C), Heidi Højmark Helveg (Synch Advokater) og mange, mange andre.
Fordi vi kender dem, interesserer vi os også mere for, hvad de virksomheder, de stifter eller arbejder i, tilbyder, og vi har dem langt hurtigere top-of-mind, hvis vi får brug for løsninger inden for deres felt. Så meget, at vi måske ikke engang overvejer at kontakte andre potentielle leverandører.
Læs også: Er employee branding business eller nice to have?
Gør 2021 til dit branding-år
Overbevist eller allerede i gang? Godt for dig! Så er det egentlig bare at få fastlagt dine temaer og begynde at planlægge dit indhold. Skrev jeg ”bare”? Positionen som vidensperson eller konsulent inden for dit felt, en SME (subject matter expert) eller en thought leader (dvs. en toneangivende ekspert) inden for dit felt opnås naturligvis ikke på en eftermiddag, så du skal også lige pakke en pose tålmodighed i rygsækken; gør dig klar til at investere minimum 12 måneder og bliv glad, hvis din indsats tager kortere tid.
I 2021 har du formentlig tidsånden med dig, for med præsidentskiftet i USA indvarsler Joe Biden en langt mere vidensbaseret tilgang til politik, der nok vil smitte af på de generelle narrativer på samme måde som Trumpismen har gjort det de seneste fire år. Samtidig sørger coronakrisen for, at ”smart i fart” bliver så godt som umuligt, og det skiller virksomhederne i to grupper: De dygtige med en stærk og værdiskabende leverance og dem, der ikke er dygtige og ikke skaber nok værdi. Det vil vi se med en stigning i alt, der handler om autencitet og virksomheder, der ”finder tilbage til kernen”. Det er altså en perfekt mulighed for at ride med på en bølge, der allerede er på vej, så tag beslutningen om 2021 er året, hvor du tager den aktive styring af dit personlige, professionelle brand.
Start på LinkedIn og udbyg derfra
Når du skal i gang med at bygge dit personlige, professionelle brand, så start på LinkedIn. LinkedIn er verdens største professionelle netværk, og det giver dig en fantastisk mulighed for at kommunikere til og med andre i dit fag på tværs af virksomheder, brancher og landegrænser.
Og så kan du ovenikøbet komme utroligt langt uden at skulle betale en krone!
Det gør LinkedIn til den ubetinget bedste og mest tilgængelige platform til opbygning af et personligt brand, til at udvide og pleje sit netværk, til at starte og deltage i faglige diskussioner og til at promovere sine (B2B-) produkter og ydelser.
Det kan føre mange, nye muligheder med sig, fx:
- Henvendelser fra eksisterende eller potentielle kunder (mersalg & nysalg)
- At blive inviteret til at kommentere på spørgsmål inden for dit felt i medierne
- At blive inviteret til at tale om dit felt på konferencer
- Etc.
I min gratis guide til LinkedIn til branding, salg og employee advocacy får du en række tips til, hvordan du kommer i gang eller styrker din tilstedeværelse på LinkedIn til gavn for bådeden virksomhed, du arbejder for, og dig selv, fordi du bliver dén, de potentielle kunder stoler på og derfor ringer til for at få løsninger.
Er dette indlæg nyttigt?
Giv det et like, del det med dit netværk (eller din chef) eller send mig din feedback. På forhånd tak!