Vi stoler på mennesker – og vi stoler på mennesker, vi betragter som eksperter, især i B2B. 52 % af B2B-indkøbere betragter LinkedIn som den vigtigste platform i research-fasen af et køb [Oberlo]. Og research-fasen af et køb er en vigtig del af B2B-købsrejsen, for man anslår, at op imod 80 % af købsbeslutningen er truffet inden B2B-indkøberen kontakter en potentiel leverandør. Gartner har undersøgt fænomenet og i figuren nedenfor ses den købsrejse de 750 respondenter i deres undersøgelse angav [Gartner]. Bemærk de 17 %. Bemærk også de 27 + 18 = 45 %, der handler om research; din virksomheds brand og din tilstedeværelse hos din målgruppe er afgørende.

Den komplekse købsproces starter førend du tror
Samtidig angiver hele 77 % af køberne, at deres seneste indkøb var ”kompleks”, og det gør det desto mere vigtigt, at du er top-of-mind, når din målgruppe indser, at de har en udfordring, din virksomhed kan løse – eller at du får vist din målgruppe, at de måske har et behov, de endnu ikke selv havde indset, fordi du gennem dit content gør dem opmærksom på, at der er services eller processer, du kan optimere.
Samtidig ved vi jo, at en kunderelation aldrig bliver god, hvis der ikke er tillid mellem parterne, uanset om dit produkt er en brugt bil, udviklingen af en ny hjemmeside eller strategisk ledelsesrådgivning. Den tillid opnår B2B-indkøberen, når de kan mærke, at den eller dem, de skal handle med, har styr på deres område og er opdateret om trends og behov.
Lægger vi de to faktorer sammen, kan vi sige:
Tilstedeværelse + tillidsvækkende medarbejdere = flere kunder ind i salgstragten
Et stærkt brand letter salgsarbejdet
Employee branding er derfor et godt greb, der i et samarbejde mellem salg og marketing kan være med til at positionere virksomheden top-of-mind hos målgruppen, fordi de sælgende medarbejdere repræsenterer en faglighed (der i øvrigt også tvinger medarbejderen til at følge med i udviklingen inden for sit felt).
Med employee branding opbygges medarbejderens personlige brand nemlig ved, at han/hun løbende demonstrerer sin faglighed. Det kan ske på forskellig vis gennem fx blog-indlæg, webinarer, konferenceoplæg, podcasts, debatindlæg, klummer og LinkedIn-opslag og bygger den ansatte op til at være eller blive en kompetence inden for sit felt. Udover at det vil øge virksomhedens synlighed i målgruppen markant, vil det også vække købernes tillid: ”Vi ved, at hvis vi hyrer Torben til at bygge vores næste webshop, så lever den op til alle krav om responsivitet, brugeroplevelse mv.”. Det forkorter købernes åbne research-proces og øger sandsynligheden for, at Torben er med i feltet, når webshop-projektet skal igangsættes.
På den måde er en styrkelse af medarbejdernes personlige brand også en styrkelse af virksomhedens brand, der igen flytter virksomheden mere top-of-mind i markedet – og det letter adgangen til salgsdialogerne.
Vil du i gang med at bruge LinkedIn til personlig branding? Download min gratis LinkedIn-guide her
5 meninger om “Er employee branding business eller nice to have?”